Friday, January 23, 2009

Election for Students' Representative Council IIUM 2009

Assalamualaikum dan salam sejahtera.



Semalam(22hb Januari 2009) ada election kat UIAM. Tapi tak meriah sangat pun election kat sini. Untuk Ahmad Ibrahim Kuliyyah of Law (AIKOL), ada 4 calon yang bertanding. Dengar cerita 2 Pro Aspirasi and 2 lagi Pro Mahasiswa. Komen aku terhadap calon yang bertanding, ada yang ala2 poyo and ada benda yang tak perlu dimasukkan dalam details yang nak bagi kat orang ramai, contohnya current CGPA (motif?).
Kot yer pun mesej yang cOba nak disampaikan kepada public is that you can maintain your CGPA eventhough you are busy with this kind of things but then, it goes withou saying a.k.a judicial notice. Kita pun nak elect a leader based on his result on paper, tapi kita nak elect a leader yang bijak, bukan bijak dalam kelas saja tapi bijak merencana, bijak dalam memperjuangkan nasib dan hak pelajar. Sebab itu, interpretasi tentang istilah bijak dah menyimpang dari maksud sebenar kerana Kebijaksanaan Adalah Mutu Manusia (wah, motif promote Koleq?). Huhuhu..
Ada pulak yang appearance kurang meyakinkan, tengok gaya macam selekeh jah. Memang lar orang kata don't judge a book by its cover, but then appearance is the most important part to establish perception. So, tolonglah jaga attire or appearance tu.
Tadi ada Majlis Solat Hajat dan Bacaan Yaasin untuk team ASTAR and Abg Cipul yang akan ke Germany atas urusan kerja selama 5-6 bulan. Sempat sembang dengan Abg Lan (Chief Coach). Dia kata, experienced and established lawyer macam Karpal Singh etc akan habiskan masa kira2 30 minit untuk jaga appearance, kira berapa helai rambut yang jatuh kat dahi etc. Nampak tak betapa pentingnya jaga appearance?
Ini tak, dalam gambar candidates tadi, yang pakai tudung pun kurang kemas, yang laki pulak, ada yang tak cover jerawat langsung ni haaa. Macam mana lar orang nak vote korang? Kalau tak vote, tak boleh check result pulak kan (katanyer...)
So, apa2 hal pun , congratz lar kepada mana2 yang menang. Dengar cerita 10 daripada 12 kerusi WUFI a.k.a pro mahasiswa menang. Yang 2 lagi tu kat Kuliyyah Engineering and ICT dengar cerita, yang pro Aspirasi menang.
Maybe tak fight macam kat UM kot, hanya 1 kerusi yang memenangkan Pro Mahasiswa.Apa2 pun, bukan persoalan parti, tapi persoalan tentang sejauh mana prinsip dan pegangan yang dijunjung. Kalau masuk politik kampus hanya untuk songlap wang, kejar kuasa, serupa tak payah. Memang betul, idealistik sangat untuk dapat pemimpin yang benar2 ikhlas untuk memperjuangkan nasib sesama mahasiswa atau bangsa kita, tapi tak mustahil kan?
Ok lar, panjang pulak aku membebel tengah2 mlm ni..
Ni semua gara2 tunggu Makram (groupmate Equity) hantar assignment part dia lar ni...
Anyway, selamat malam buat semua...

7 comments:

  1. SaLaM SaudaRa Izzat,
    Yg penting, isu yg dibawa atau yg patut diketengahkan. Rase2nye la, isu politik sane sini ni, tk berapa relevan utk kita sbg mahasiswa.
    Tlglah perjuangkan isu2 yg dekat dgn kita sbg pelajar. Nak advance tu boleh, tp biarlah dpt manfaatkan student scr keseluruhan..

    ~WaLLahuaLam~

    p/s: naik muak n nyampah dh tgk flyers2 yg duk kutuk org sane sini...

    ReplyDelete
  2. kat uia tak dak pun flyers yg kutuk org....

    ReplyDelete
  3. Aih, pelik tu cik IzZaT..
    Rsnye sejak2 dkt nk pilihanraya, makin byk flyers tersebar sekitar uia..

    Dgr crite, smpi seconder pn kene kutuk...ape kesS??

    Yg nk bertanding ni pelajar, utk manfaat pelajar. Jadi bertindaklah seperti seorang yg terpelajar..

    ~WaLLahuaLam~

    ReplyDelete
  4. musykil mengapa WUFI terlalu gagah di bumi UIAM?

    ReplyDelete
  5. Tepuk DaDa, Tanya Selera...
    Bkn nk kate la kan, tp bile dh terlalu taksub, dia akn jd sempit@rigid.
    Maybe sbb tu dh tkbleh tukar cara pemikiran tu hah..
    Lg pulak, calon2 dorg ok sbnrnye, cume parti tu cam ala2 poyo skit.. tu je la..

    ~WaLLahuaLam~

    ReplyDelete
  6. ala izzat,komen org je tau..suh jadi calon xnak..kalo ko jadi calon baru leh jadi benchmark untuk yg len

    ReplyDelete
  7. to danial:
    mcm mana wufi tak gagah kalau calon asprasi semua yang adO jah?

    to srikandi negara:
    betul gak, kalau diorg ni dah jumud, tu yg jd problem tu..

    to byn:
    kalau kau yg nak masuk, bgtau jer lar cik bean oiii...

    ReplyDelete