Sunday, May 17, 2009

Akademi Fantasia 7 dan Debat Integriti 2009

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Tadi aku baru abis tengok Konsert Final Akademi Fantasia 7, untuk rekod, aku tak foloow pun AF7 pasal bila sekali dua aku tertengok atau plan nak tengok, performance and vocal diorang lahar, so memang maaf lah kan. Tadi pun aku tengok pasal dah konsert final, nak gak tengok, ape ke benda transformasi yang dah berlaku and nak gak tengok whether (eh, macam nak tulis issue dalam exam law pulak) Akademi Fantasia berjaya menjadi transformer kepada budak-budak tu.
Juara AF7: Hafiz dari Sarawak


Secara jujurnya, konsert tadi sangat lahar! Aku tak tau pasal apa, pilihan lagu tak best ke, lagu baru buhsan ke, latihan tak cukup ke, tak sesuai dengan jiwa ke, yang penting, the best word to describe the concert is-LAHAR. Kalau ikut aku lar kan, untuk 1st round, aku bagi Akim 1st rank pasal dia sorang jer kot yang nyanyi sedap. Hafiz pun biasa jah, Isma nyanyi macam serupa tak payah nyanyi, Yazid aku pening dengan lagu yang macam pelik skit, Aril pulak macam over feeling. 2nd round, aku bagi Hafiz 1st rank pasal vocal and penghayatan dia better than others.

Yang aku down, bagi aku, ada budak yan
g suara dia sedap tapi dapat lagu, yang adO, contohnya, Yazid. Kesian lar pulak kat dia. Aku memang kurang senang tengok Yazid ni pasal rambut dia tu perlu digunting tapi dalam konsert tadi dia tukar fashion, nampak lebih kemas and lebih sedap mata memandang, better lar. Isma pulak, lagu Cinta Adam dan Hawa tu jadi macam nyanyian lagu kat karaoke Red Box jah (kantoi pernah pegi Red Box kan), macam practise kat karaoke. Aril tu pulak, macam ada unsur-unsur over tak bertempat, lagi-lagi bila nyanyi lagu Toksid berangan mende ntah. Akim memang down bila 2nd song, lagu Faizal Tahir, aku tak sure title dia Bercinta or Bencinta tapi waktu Akim nyanyi tu memang bukan menyanyi, tapi menjerit jah. Dah lar dok main tarik kain dengan pompuan 2 ekor tu, motif?

Aku dah target Hafiz menang since start concert eventhough aku tak follow dia. Sebabnyer? Pasal aku rasa dia naive and jujur untuk menang. Nampak lar dia all out and the effort to win tu, macam lar SM Islam Hidayah yang champ Interschool this year for BM category. Persamaan serentak di situ. Dalam keadaan-keadaan tertentu, kita kena humble and di sebalik sifat zuhud kita tu, Allah akan menganugerahkan sesuatu kepada k
ita, percayalah.

Hari ni gak, 16th May 2009, start Pertandingan Debat Perdana Integriti 2009 kat UTM, Skudai, Johor. Aku asalnya masuk team tapi disebabkan tournament yang sepatutnya berlangsung pada bulan February tu ditangguhkan ke May, aku terpaksa melupakan hasrat murni aku pasal aku kena buat attachment a.k.a practical and since aku pun dah lama tak balik rumah, mak aku mintak aku duduk rumah sepanjang practical tu, so aku pun apply lar nak buat kat Butterworth, Penang. Sebabnya? AIKOL ni gediks, bukan gediks apa, diorang hanya benarkan attachment tu buat kat town b
esar macam kat Kedah, hanya di Alor Setar, Perak pulak di Ipoh etc. So, tak dapatlah aku nak buat kat Kulim. Memandangkan Alor Setar lagi jauh daripada Butterworth dari Kulim, so aku pun apply lar court kat Butterworth. Dalam 30-35 minit perjalanan lar, naik kereta. So, tempat aku tu dah digantikan oleh Abg Jepp and Kak Arina (Zaki pun tak boleh join gak pasal dia pun ada practical kat Nilai)


So, 1st day Integriti, team UIAM 1 (Abg Jepp, Amal, Kajol, Kak Arina) menang 2 kalah 1. Menang dengan UNITEN 2 and UKM 1, kalah dengan UPM 2. Team UIAM 2 (Zack, Mek, Yobbi, Wan Gem) menang 1 kalah 2. Menang dengan UKM 1, kalah dengan UMS 2 and USM 1. Mungkin tekanan yang membuatkan diorang sedikit gusar dalam mencari rentak dan momentum untuk meneruskan perjuangan. Apa-apa hal pun, aku akan sentiasa mendoakan kejayaan team UIAM. Yang penting, layakkan diri ke knock out dulu, kalau dah masuk knock out tu, mulakan hari dan semangat baru. Banyak jah team yang semakin power bila masuk knock out eventhough waktu prelims lahar jah.

Besok 2nd day, 3 perlawanan lagi. Seingat aku lar, paling lahar untuk jadi top 8 untuk masuk quarter final, kena menang 4 kalah 2. Itu pun, kalau tak silap aku lar, bukan semua yang menang 4, tapi tak tau lar kan, mungkin jugak aku yang silap. Maknanya, UIAM 2 mesti menang dalam 3 perlawanan besok dan team UIAM 1 mesti menang semua dan kalau kalah pun, hanya 1 match besok. Kalau tak...tak berani nak cakap lar kan.


Reporter aku yang setia kat UTM i.e Wan Gem, Radzi, Redza, Kak Haneen akan terus update pasal Integriti 2009. Doakanlah UIAM dapat mara ke knock out dan seterusnya menghiasi pentas final setelah sekian lama sepi dari pentas final Integriti. Untuk rekod, 2005 UIAM johan, 2006 terkandas di suku akhir, 2007 tempat ke-3, tewas di semi final dengan UM, menang dengan UPM pada perlawanan tempat ke-3/ke-4, 2008 tewas di semi final dengan UNITEN. 2009? Moga-moga mengulangi pencapaian 2005. Untuk rekod, aku masuk tournament ni 2 tahun berturut-turut (2007 and 2008) and dua-dua kalah kat semi, dengan team yang berbeza, tapi jurulatih yang sama. Down....


Tapi aku sedar yang aku ni lahar, so memang deserve lar..huhuhu....(mood sedih)

Apa-apa hal pun, gOOd luck and all the best!!

Allah hanya akan membantu mereka yang berusaha...




No comments:

Post a Comment