Monday, May 18, 2009

Debat Integriti Hari Ke-2 dan Ke-3

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Sori geLL tak update blog pasal Debat Integriti semalam, aku ala-ala mengantuk and tido awal. Ni pun dah ngantuk tapi nak update blog jap di samping kena baca statutes yang hakim verangan suruh aku study and baca (walaupun subjects pasal procedure ni hanya akan diajar waktu final year, yang adO!!)

2nd day, UIAM 1 menang 2 kalah 1, menang dengan UMP 1 and USIM 1, kalah dengan UITM 1. UIAM 2 pulak, alhamdulillah, berjaya memenangi kesemua perlawanan pada hari ke-2, menang ke atas UNITEN B, UTHM B and UKM 1. Pun begitu, setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Apabila tamat 6 pusingan awal, UITM mendahului carta sebagai pasukan yang tidak pernah kalah, diikuti UPSI, USM, UTM, UIAM 1, UUM, UKM and UPM. Dan UIAM 2 berada di ranking ke-9 dengan perbezaan margin hanyalah 0.16 dengan pasukan di tangga ke-8. Maka tamatlah perjuangan pasukan UIAM 2.

Pun begitu, dalam mood kesedihan yang melanda delegasi UIAM, Mek (Nurul Husna Ahmad nama sebenarnya) dari UIAM 2 telah ditabalkan sebagai pendebat terbaik keseluruhan, diikuti rapat oleh kawan baiknya, Kajol (Farhan Nor Diyana Samsudin nama sebenarnya) dari UIAM 1 di ranking ke-2.

Berikut merupakan match up untuk pusingan suku akhir:
UITM v UPM
UTM v UIAM
UPSI v UKM
USM v UUM

Pusingan suku dan spearuh akhir telah berlangsung hari ini. Nasib kurang menyebelahi UIAM kali ini apabila tewas di suku akhir pada UTM dengan juri 2-3, margin 5.5 kalau tak silap. Sekian sajalah perjalanan UIAM dalam siri pertandingan kali ini. Untuk rekod, semi final menemukan:
UITM v UTM
UKM v USM

Dan, besok, final, menemukan:
UITM v UKM

Begitulah ceritanya Pertandingan Debat Integriti kali ini. Apa nak jadi? Fikirlah sendiri.

Ada 1 perkara yang aku nak share lar, UIAM perlu untuk start focus kepada golongan muda a.k.a pelapis. Benar, fokus itu telah mula diberikan dan dapat dilihat dalam siri pertandingan kali ini, cuma penerimaan tanggungjawab golongan muda untuk membawa nama UIAM mperlu dipikul dengan rasa amanah dan bersemangat, dan bukan hanya megah pada nama, namun lemah pada usaha dan kudratnya. Kami, golongan yang sudah senior dan agak lama di dalam dunia debat (lagi-lagi Abg Jepp) hanya mampu menasihati dan menegur mana-mana yang tidak sedap diperhati, namun bergantung kepada kesedaran diri, untuk menerima segala kritikan dan bimbingan, dengan hati yang lapang dan senang. Jangan merasakan diri anda diva, jauh sekali mencapai status primadona, bak kata Abg Cipul, mungkin tahap tapak kaki sajorh!!

Kalau nak mintak tolong demo debate waktu Interschool pun bagi berjuta alasan, komen sewaktu latihan pun tak mahu disalin, latihan pun tak datang, apakah itu lambang anda sudah hebat? Atau merasakan anda memang hebat? Hebat ini bukan diukur kepada pengiktirafan diri sendiri atau teman wanita/teman lelaki sendiri, tetapi hebat itu dinilai berdasarkan pengiktirafan orang di persekitaran yang menyaksikan. Nasihat saya, hanya 1 :

"Berhenti Verangan!!"

8 comments:

  1. MELETOP...sedarlah and bangkitlah wahai insan;)

    ReplyDelete
  2. most important things uia juniors dah hilang semangat and pride selaku iium debaters!!..thats the issue..to cater that imarahkan studio dgn pelbagai program trning and buatla group binding biar rasa kerbersamaan tu tinggi jgn just nak wakil uia jahhhh..

    ReplyDelete
  3. to anonymous:
    org yg sama ke lain2 ni?
    anyway, before this buat training bagai nak rak, tapi kehadiran, yg adO!! asyik2 yg dtg muka yg smaa, itu pun yg senio2..yg junior? jaja cerita kemenangan dulu2 jah lebih and sibuk dgn smgt politik partisan..
    kalau ada yg terasa, ada aku kisa?
    cak cak cak..

    ReplyDelete
  4. kau tak nak hire aku for team building?

    i can make them cry. ha ha

    ReplyDelete
  5. aah hntar depa pi team building..pastu carik junior baru ramai2..next week dk2 matrik masuk..maincamp kena turun matrik dekat dgn adek2...baru adek2 syng comolottt...muahahaha

    ReplyDelete
  6. to noni kapet:
    tak pa lar kot, diorg ni pun spesis tak mkn saman..

    to anonymous:
    sat lg nak hantar p team building,waktu tu lar ramai yg tak boleh p.alasan yg diorg boleh bg ampai 27 juta..huhuhu

    ReplyDelete
  7. tp aku rasa budak2 junior team husna tu cam okay je...boleh pergi jauh...the other team pun yang muka baru pon okay jugak..cuma perlu banyak lagi latihan..semoga uia terus berjaya dalam debat IPT...insyaALLAH!!!

    ReplyDelete
  8. to anonymous:
    gaya tulisan mcm kenal tapi dah nama pun anonymous ni, so tak berani nak agak lar kan. yg itu, mmglah ok, tak lar kira junior sgt tapi bawah diorg tu yg perlu disedarkan. bukan semua tapi sebilangan. tapi diorg tgh strugle kat Arau Open skrg..moga2 diorg beroleh kejayaan..

    ReplyDelete